Träna cirkelträning

Träna cirkelträning

träna cirkelträning
träna cirkelträning
träna cirkelträning
träna cirkelträning
träna cirkelträning

Att träna cirkelträning av roligt och kan varieras i all oändlighet.

TRÄNA I CIRKLAR

Det första många tänker på när man säger träna cirkelträning en fysisk cirkel med maskiner eller träningsstationer. Man går cirkeln runt genom att göra en station, vilar, går vidare till nästa station och så vidare.

Cirkelträning är också när du varvar övningar i ett träningsprogram, du tränar ett set av varje övning och börjar sedan om igen med den första övningen.

ROLIG TRÄNINGSFORM

Att träna cirkelträning är populärt, antagligen för att man kan förändra och utveckla passen, vilket gör det både motivationshöjande och roligt. Cirkelträningen kan ju varieras hur mycket som helst och bestå av såväl styrke- som konditionsövningar.

INTENSITET

Det är enkelt att justera hur hårt du vill pressa dig, passets intensitet, genom att förändra vilotiden mellan seten, alternativt träningstempot när du kör övningarna. Om du vill slimma dig och bränna fett så är det bra att komma ihåg att ju högre intensitet - desto mer fett förbränns under och efter passet. Kort eller ingen vila mellan seten ger en högre intensitet på träningspasset.

När man ska träna cirkelträning och har fokus på fettförbränningen gäller generellt kort eller ingen vila (0-20 sekunder) Cirkelträning med längre vila (20-60 sekunder) är mer fokus på att utveckla styrkan. Glöm inte att värma upp innan du tränar och stretcha efteråt.

Ett bra tips för att behålla intensiteten mellan övningar är att hoppa/jobba på stället. Låt säga att cirkeln består av armhävningar, plankan, jump squat och piké. Då gör du till exempel 40 sek push ups, ställer dig upp, och joggar på stället 40 sek, för att sedan gå vidare till att göra 40sekunder plankan och så vidare. Detta kallas för aktiv vila och är ett hett fettbrännartips!

Om du inte vill använda dig av aktiv vila men ändå vill öka förbränningen kan du lägga in en eller flera “pulshöjare” – konditionsövningar i när du träna cirkelträning. Kör en konditionsmaskin i 2-5 minuter om du tränar i gymmet alternativt hopprep eller trapplöpning på stället i 1-2 minuter.

Fördelarna med att träna cirkelträning är flexibiliteten och tidseffektiviteten. Du kan hinna med både styrketräning och kondition under ett pass och köra antal varv beroende på hur mycket tid du har på dig. Vi pratar mycket på andra sajter om hur femtonminuteromdagen kan göra världens skillnad. 

FANTASTISKA MÖJLIGHETER

Träna cirkelträning ger dig fantastiska möjligheter till bra konditionsträning då du kan välja övningar som gör att du under ett enda pass ser till att kroppens alla muskler är aktiva. Med andra ord håller du en hög kaloriförbrukning, motionerar din kropp och stärker dina muskler på ett bättre sätt eftersom både dina ben och armar är i rörelse.

HELHETEN

Tänk på helheten, träna allsidigt och träna hårt, ät en bra kost och tänk på att vila mellan varven. Friskvård och träna är viktigt för alla. Att orka mer, må bättre och leva ett friskt liv ger ökad livskvalitet. Det är att njuta av livet! 

VAL AV TRÄNINGSFORM

Det finns många olika träningsformer och redskap på marknaden. Ett enkelt redskap som du lätt kan använda till din dagliga träning är Bodyweight®. Med Bodyweight® kan du själv styra om du vill träna lågintensivt, högintensivt, uthållighetsträningen eller om du bara vill styrketräna. 

Vi tycker att Bodyweight® är ett av de bästa alternativen då du kan träna var som helst, när som helst, ta med dig bandet utan att det tar någon större plats och det kostar så mycket mindre än ett gymkort eller andra dyrare hemträningsredskap. Bodyweight® fungerar hur bra som helst när du vill träna cirkelträning hemma.

BODYWEIGHT

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



 Själva redskapet består av två band med handtag.

Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 



Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. 

Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt och minskar risken för att fötterna ska glida ur under en övning. 

Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och längden på banden kan justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna.



Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!